Dal po mojemu


przy stole / 10 stycznia 2018

Dal to hinduska potrawa, której podstawową są rośliny strączkowe. Strączki są generalnie bardzo cenny składnikiem diety – mają dużo białka oraz cennych witamin i minerałów. Do tego są pożywne, sycące i zawierają sporo błonnika. Nie są oczywiście pozbawione wad – działają wzdymająco dlatego tak ważne jest ich prawidłowe przygotowywanie. Ponadto osoby cierpiące na choroby tarczycy oraz choroby przewodu pokarmowego powinny ostrożnie podchodzić do nasion roślin strączkowych. Ale wszyscy pozostali mogą a wręcz powinni wprowadzić je do swojej diety.

W mojej wersji podstawą dania jest soczewica.

Składniki (na dwie porcje)

  • paczka mrożonego szpinaku
  • mała puszka mleczka kokosowego
  • puree z dyni – ok 500g (z połowy małej dyni)
  • odrobina oleju (łyżeczka)
  • masło orzechowe – solidna łyżka
  • przyprawy (u mnie: pół papryczki chilli, pół łyżeczki kozieradki, łyżka liści curry, pół łyżeczki kminu rzymskiego, pół łyżeczki kolendry, pół łyżeczki cynamonu)

Co robimy

Zaczynamy od przygotowania puree z dyni. Do wyboru są dwa sposoby:

  • można przekroić dynię na ćwiartki, usunąć pestki i piec w folii aluminiowej, aż dynia będzie miękka, po wystudzeniu oddzielić od skórki i zblendować;
  • można dynię obrać, pokroić w kostkę, wymieszać z ulubionymi przyprawami (u mnie cynamon) i piec w naczyniu żaroodpornym aż będzie miękka, po wystudzeniu zblendować;

Soczewicę gotujemy zgodnie z przepisem. Szpinak rozmrażamy w osobnym naczyniu (albo olewamy rozmrażani – wrzucimy zamrożony do dania). Papryczkę kroimy dość drobno. W garnku rozgrzewamy łyżeczkę oleju, wrzucamy papryczkę i przeprawy. Chwilę podsmażamy. Dokładamy ugotowaną soczewicę i jeszcze chwilę smażymy. Wlewamy mleczko kokosowe i dokładamy szpinak. Dusimy razem około 10 minut. Na koniec dokładamy solidną łyżkę masła orzechowego i starannie mieszamy.

Z podanym składników wychodzą dwie naprawdę spore porcje – każda dostarcza około 500 kcal i jest mega sycąca!

Danie można zabrać do pracy albo zjeść w domu na obiad. Można też zjeść z ryżem (pamiętając, że połowa torebki ryżu to dodatkowe 180 kcal).

Smacznego!